منشور اخلاقی سازمان
منشور اخلاقی
شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو (سهامی عام)
مقدمه
مفاد منشور
این منشور به موجب اجرای صحیح و مناسب ماده ۵ و بند ۴ ماده ۱۳ دستورالعمل حاکميت شرکتی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار و بند الف ماده ۴ دستورالعمل كنترلهای داخلی ناشران پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، توسط هیئت مدیره شرکت صنعتی محورسازان ایران خودرو (سهامی عام) تصویب شده است. هيئت مديره مسئول تدوين و پيادهسازی اخلاق سازمانی در شركت میباشد و بايد از ساز و كارهای اجرايی و الزام اجرايی شدن اخلاق سازمانی اطمينان حاصل نماید. اخلاق سازمانی شامل التزام به صداقت، درستكاری و پايبندی به ارزشهای اخلاقی سازمانی میباشد. مدیریت ارشد باید ضمن الزام به صداقت، درستكاری، اعتقاد و پایبندی به ارزشهای اخلاقی طبق منشور اخلاقی، تمهیدات لازم را برای رعایت منشور اخلاقی توسط كاركنان فراهم نماید. بعلاوه مدیریت ارشد شركت باید از طریق اقداماتی از قبیل اطلاعرسانی ارزشهای شركت، استفاده از سازوکارهای تشویقی و تنبیهی، عدم تاکید بیش از حد بر نتایج كوتاهمدت و برخورد مناسب با كاركنان، جو اخلاقی شركت را ارتقا دهد.
در جهت کسب رضایت حقتعالی گام برمیداریم و خداوند را ناظر بر اعمال خود میدانیم. پایبندی به اصول منشور اخلاقی را در هر شرایط مقدّم میداریم. رعایت شئونات، ارزشهای اسلامی و کرامت انسانی را سرلوحه تعاملات فردی و سازمانی قرار میدهیم. اجرای صحیح قوانین و مقررات و نیز همکاری و رعایت نظم و انضباط سازمانی را رکن اساسی فعالیتها میدانیم. درک و استفاده صحیح از اختیارات و قدرت سازمانی را در کلیّه سطوح، سرمنشا سلامت رفتار سازمانی می دانیم. امانتداری، حفظ اسرار و محرمانه بودن اطلاعات سازمانی را از مقدمات وظایف خود تلقّی مینماییم. داراییها و منافع سهامداران و ذینفعان را صیانت مینماییم. رعایت موازین اخلاق حرفهای و شفافیّت اطلاعرسانی را اعتبار خود و اعتماد دیگران میدانیم. مسئولیتپذیری، وجدان کاری و فرهنگ پاسخگویی در مشاغل و امور محوله را تعهد خود می دانیم. رعایت مقررات ایمنی، بهداشت و محیطزیست را به منظور حفظ سلامت خود و دیگران به کار میبندیم. عدم استفاده شخصی غیرمجاز از داراییها و اموال شرکت را معیار دیانت و صداقت خود میدانیم. حفظ و ارتقای نیروهای انسانی کارآمد را بهعنوان عالیترین سرمایههای سازمانی، رمز موفقیت خود میدانیم. از نظرات و پیشنهادهای سازنده در راستای رشد و تعالی سازمانی و ارتقای فرهنگ انتقادپذیری استقبال مینماییم. در راستای کسب آموزش و دانش حرفهای به منظور ارتقای کیفی فعالیتها از هیچ کوششی دریغ نمینماییم و سعی میکنیم تا دانش خود را در زمینه فعالیتهای سازمانی به روز نگهداشته و آنها را با توانمندی و ابتکار خود در انجام فعالیتهای اداری و سازمانی بهکار گیریم.در وفاداری به اهداف سازمانی، خود را الگو میدانیم. روحیه انتقادپذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیتهایمان بدانیم.در انجام فعالیتها و تعاملات، روابط خویشاوندی، قومی، جنسی، نژادی، مذهبی و غیره تأثیری در تصمیمات و اقداماتمان نداشته باشد.اصول حاکم بر منشور
۱- اصل برابری: همه کارکنان در برابر قوانین و مقررات برابرند و باید با همه آنان در شرایط مشابه رفتار یکسان داشت. امکان دسترسی برابر به خدمات و مزایا ارائه شده توسط شرکت برای تمام کارکنان فراهم بوده و با آنان بدون هیچگونه تبعیض رفتار می گردد.
۲- اصل مشتریمداری:
الف) هدف غایی از تشکیل سازمان و استخدام کارکنان، ارایه خدمت و محصولات با کیفیت بهتر به مشترییان و در نهایت به مردم و شهروندان است.
ب) تمام کارکنان سازمان باید در گفتار، کردار و نگرشهای خود عنوان « تکریم ارباب رجوع» را متجلی سازند.
ج) تمام کارکنان سازمان متعهد هستند که در تصمیمگیری ها، انجام وظایف و رفتارهای خود منافع و ترجیحات سهامداران را در نظر گیرند.
۳- اصل احترام و اعتماد: کارکنان سازمان در تعاملات و رفتارهای خود با سایر افراد ازقبیل مدیران، زیردستان، همکاران و مراجعان باید احترام آنان را حفظ نمایند. به انتظارات و احساسات دیگران اهمیت قائل شده و بر مبنای اعتماد به طرف مقابل عمل کنند.
۴- اصل شفافیت: سازمان و کارکنان آن باید تمامی اطلاعات مربوط به امور و فرآیندهای جاری (به غیر از اموری که در زمره اسناد و اطلاعات طبقهبندی شده قرار دارد) را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختیار ذینفعان قرار دهند.
۵- اصل پاسخگویی: سازمان وکارکنان آن خود را ملزم به پاسخگویی در برابر تمام ذی نفعان میداند و مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را برعهده گرفته و در مورد آنها به مراجع ذیصلاح پاسخگو هستند.
۶- اصل عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی: کارکنان نباید از اختیارات و جایگاه شغلی و سازمانی خود در جهت منافع شخص یا گروه خاصی استفاده نمایند. اختیارات شغلی و سازمانی باید فقط برای انجام وظایف سازمانی و در جهت مصالح عمومی بهکار گرفته شوند.
۷- اصل تعهد و وفاداری به سازمان: کارکنان باید نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف، مأموریتها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشند و با علاقهمندی و تمام توان از طریق انجام صحیح وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای سازمان تلاش نمایند.
۸- اصل بهکارگیری مهارت و تخصص: کارمندان باید تلاش نمایند تا مهارت، دانش و تخصص مربوط به وظیفه شغلی و سازمانی خود را فراگرفته و تمام توان فنی، تخصصی و حرفهای خویش را برای انجام بهینه فعالیتهای شغلی و سازمانی بهکار گیرند.